Social KLM

KLM is een bedrijf wat het laatste jaar volop met social media bezig is en dit middel heeft geïntegreerd in haar marketingcommunicatie strategie. In mijn scriptie heb ik al de activatie campagne KLM Suprise van eind 2010 uitgebreid gesproken. KLM kwam hierbij haar passagiers tegemoet, door op een originele wijze in te spelen op de persoonlijke behoeften van de klant. Wanneer iemand had ingecheckt via Foursquare op Schiphol of via Twitter liet weten dat hij of zij die dag met KLM ging vliegen, dan probeerde KLM contact op te nemen via het @klmsurprise account op Twitter. Het KLMsurprise team kwam dan in actie door via een snelle en intensieve speurtocht langs ondermeer LinkedIn, Twitter en Facebook zoveel mogelijk informatie te zoeken over de klant en om hem of haar een verrassend en zo persoonlijk mogelijk cadeautje aan te bieden voordat de klant aan boord ging. Een erg innovatieve campagne wat online erg veel exposure heeft opgeleverd voor KLM.

Martijn van der Zee, vicepresident e-commerce bij KLM, geeft in een interview met Emerce aan dat vele kansen te zien op het gebied van social media: “we hebben nu drie hoofddoelen: reputatiemanagement, service en acquisitie. We snappen dat we het niet puur voor verkoop kunnen gebruiken, maar het is wel heel aantrekkelijk om die 150 duizend volgers een aanbieding te sturen, al is het maar een keer per jaar. Dat zou via Google een stuk duurder zijn. Ik verbaas me echt over het virale effect van social media, kleine acties kunnen heel snel groot worden.”

De meeste recente social media campagne van KLM is ‘Tile & Inspire‘, de luchtvaartmaatschappij heeft via Facebook-campagne een Boeing 777-200 met 4.000 Delftsblauwe tegels laten bestickeren. Afgelopen woensdag 15 juni was de onthulling van het project, in bijzijn van de burgemeester van Delft en KLM managing director Erik Varwijk. De kist reed op dreunende tonen van Armin van Buren door een haag van gespoten mist de hangar 14 uit op Schiphol.Met de campagne wilde KLM haar passagiers inspireren en actief betrekken bij hun reis en doelstelling van deze brand activatie campagne voor KLM zelf was het verhogen van de merkbekendheid in de focus landen, zoals o.a. Engeland, Brazilië, Rusland en Scandinavië. Mensen konden via de Facebook pagina een persoonlijke Delftsblauwe tegel ontwerpen en moesten deze dan als profielfoto gebruiken. In totaal zijn er 120.000 tegels aangemaakt, waarvan er 77.000 hebben meegedaan in de wedstrijd. De campagne heeft meer dan 50.000 nieuwe ‘likes’ op Facebook opgeleverd in 154 landen. Daarmee heeft KLM in een klap een vijfde van van alle ooit gegenereerde ‘likes’ via deze campagne binnengehaald. Verder is er in social media (Twitter, Facebook, blogs, video’s, forums) over de campagne gesproken in meer dan 3000 posts. Tel daar meer dan 440.000 YouTube-views bij op. En last but not least meer dan 600.000 campagnesite visits. Het vliegtuig zal nu de komende zes maanden de wereld over vliegen en heeft weer een inspirerende campagne opgeleverd. Binnenkort zal er een case video verschijnen.

Tags: , ,

About Harold

Just Blogging about the things I like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: